X
اینستاگرام دکتر دلشاد
فرم درخواست
Loading...

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند

چه ساعتی با شما تماس بگیریم؟

آشنایی با انواع سرطان سینه

09057734032 نوبت دهی
آشنایی با انواع سرطان سینه

سرطان پستان هم در آقایان و هم در بانوان اتفاق می‌افتد اما در بانوان شایع‌تر بوده و انواع بسیاری دارد. این مطلب از سایت کلینیک دکتر دلشاد برای آشنایی شما با انواع سرطان سینه در بانوان به زبان ساده و روان نوشته شده است. شما با مطالعه این مطلب هر آنچه که نیاز است درباره انواع سرطان سینه بدانید را بدست خواهید آورد.

دکتر بلال دلشاد
دکتر بلال دلشاد

آشنایی با انواع سرطان سینه

سرطان سینه به شکل‌های بسیار متنوعی خود را در بانوان نشان می‌دهد و مانند هر سرطان دیگر از دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی تشکیل شده است. در ادامه به معرفی تمام انواع سرطان پستان می‌پردازیم. همچنین سرطان سینه در آقایان دارای نشانه هایی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

سرطان سینه تهاجمی

سرطان‌های تهاجمی در واقع سطان‌هایی هستند که سرعت رشد و تقسیم سلول‌های آن‌ها بسیار بالا باشد، نسبت به سایر سلول‌ها غیرطبیعی باشند و یا احتمال حرکت آن‌ها به سایر بخش‌ها وجود داشته باشد. در سرطان سینه تهاجمی، سلول‌های سرطانی با عبور از بافت طبیعی پستان، از طریق رگ‌های خونی و لنفاوی به سمت سایر بخش‌های بدن حرکت می‌کند. دو نوع سرطان سینه مهاجم وجود دارد که از تهاجمی‌ترین انواع سرطان‌ها محسوب می‌شوند:

سرطان سینه سه‌گانه منفی

در سلول‌های این نوع سرطان، گیرنده هیچ یک از هورمون‌های استروژن، پروژسترون و پروتئین HER2 وجود نداشته و آزمایش این 3 پروتئین منفی می‌شود.

سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی یک نوع نادر از سرطان پستان است که سرعت پیشرفت بالایی دارد و علائم آن شامل التهاب، حساسیت و قرمزی سینه می‌باشد. این نوع سرطان پستان از دسته سرطان‌های پیشرفته موضعی است؛ یعنی از یک نقطه سرطان آغاز شده و به بافت‌های مجاور و گره‌های لنفاوی اطراف آن منتقل می‌شود. سرطان التهابی زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی باعث انسداد گره‌ها و رگ‌های لنفاوی شوند.

سرطان سینه غیر تهاجمی (درجا)

سرطان غیر تهاجمی که به آن سرطان درجا نیز گفته می‌شود، در یک نقطه خاص باقی مانده و در بافت‌های اطراف پراکنده نمی‌شود.

کارسینوم داکتال

کارسینوم داکتال به سرطان سینه ایجاد شده در سلول‌های مجاری تولید کننده شیر گفته می‌شود که در دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی (درجا) ایجاد می‌شود.

کارسینوم داکتال درجا (DCIS)

سرطان داکتال درجا یکی از شایع‌ترین انواع سرطان سرطان غیر تهاجمی است که سلول‌های سرطانی در پوشش مجاری تولید کننده شیر قرار داشته و در داخل پستان پخش نمی‌شود. اگر سلول‌های سرطانی ایجاد شده در مجاری بدون درمان رها شوند، سلول‌های آسیب دیده در بافت‌های اطراف پخش شده و به سرطان تهاجمی تبدیل می‌شوند. این نوع سرطان بر اساس ظاهر تومور می‌تواند به میکرو پاپیلاری، جامد (solid)، کمدو (comedo)، پاپیلری و کریبریفورم (cribriform) تقسیم شوند.

کارسینوم داکتال تهاجمی (IDC)

این نوع سرطان پستان نیز در بافت مجاری شیری آغاز می‌شود اما سلول‌های سرطانی به بافت چربی خارج از مجاری نیز سرایت می‌کند. حدود 80 درصد از سرطان‌های تهاجمی پستان شامل این نوع سرطان می‌باشند. برای پیشگیری از شدت گرفتن این سرطان، از درمان سیستمیک با تاموکسیفن استفاده می‌شود. کارسینوم داکتال تهاجمی به 4 نوع مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه هر یک از این انواع را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کارسینوم داکتال پاپیلاری: این سرطان بسیار نادر بوده (حدود 1 درصد انواع سرطان را شامل می‌شود) و در زنان مسن یائسه رخ می‌دهد. اندازه سلول‌های سرطان داکتال پاپیلاری بسیار کوچک بوده و این سرطان از نوع منفی سه‌گانه است.
  • کارسینوم داکتال مدولاری: یکی دیگر از انواع سرطان سینه که بسیار نادر بوده و تنها 3 تا 5 درصد سرطان‌های سینه از این نوع می‌باشند، کارسینوم داکتال مدولاری می‌باشد. این نوع سرطان که به دلیل تشابه ظاهر سلول‌های آن به بخش مدولای مغز به این نام شناخته شده است، ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما به طور معمول در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 افراد رخ می‌دهد. این سرطان در اکثر مواقع از نوع منفی سه‌گانه بوده و آزمایش استروژن، پروژسترون و HER2 آن منفی است. احتمال درگیر شدن گره‌های لنفی در این نوع کمتر بوده و درمان‌پذیرتر از سایر انواع می‌باشند.
  • کارسینوم داکتال توبولار: یک نوع نادر دیگر از سرطان‌های پستان، کارسینوم داکتال توبولار است که کمتر از 2 درصد را شامل می‌شود. سلول‌های این سرطان ساختار لوله مانند تشکیل داده و در اکثر موارد در زنان بالای 50 سال به وجود می‌آید. این سرطان نیز از نوع منفی سه‌گانه است.
  • کارسینوم داکتال موسینوس: این نوع سرطان که کمتر از 2 درصد سرطان‌های سینه را شامل می‌شود نیز مانند سایر انواع کارسینوم داکتال در مجاری شیر آغاز شده و سلول‌های آن توسط مخاط احاطه می‌شوند. در برخی موارد این سرطان پس از دوران یائسگی به سراغ زنان آمده و معمولا از نوع منفی سه‌گانه می‌باشد.

کارسینوم لوبولار

لوب‌ها یا لوبول‌ها در پستان در واقع به غدد شیری مادر گفته می‌شود که به مجاری یا داکتال‌ها وصل هستند و شیر را به نوک پستان هدایت می‌کنند. کارسینوم لوبولار نیز از دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی (درجا) تشکیل شده است.

کارسینوم لوبولار تهاجمی (ILC)

سلول‌های سرطانی کارسینوم لوبولار تهاجمی در لوبول‌های پستان آغاز شده و به بافت‌های اطراف متاستاز می‌کند (گسترش پیدا می‌کند). کارسینوم لوبولار تهاجمی 10 درصد سرطان‌های تهاجمی سینه را شامل می‌شود.

کارسینوم لوبولار درجا (LCIS)

کارسینوم لوبولار درجا در سلول‌های لوبول‌ها ایجاد می‌شود اما به بافت‌های اطراف سرایت نمی‌کند. احتمال تبدیل شدن سلول‌های غیر طبیعی این کارسینوم لوبولار به نوع تهاجمی بسیار پایین است اما می‌تواند ریسک گسترش سرطان پستان را افزایش دهد. 25 درصد افرادی که به LCIS مبتلا می‌شوند، در یک دوره از زندگی خود به سرطان پستانی مبتلا شده‌اند که لوبول‌ها یا مجاری یک یا دو پستان آن‌ها درگیر بوده‌اند.

انواع سرطان سینه چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

  • به وجود آمدن توده کوچک اندازه نخود
  • سفت شدن یک ناحیه مشخص از سینه در زیر پوست
  • به وجود آمدن توده در نزدیکی سینه یا زیر بغل و ادامه‌دار شدن در چرخه قاعدگی
  • مشاهده ترشحات شفاف و بعضا آغشته به خون از نوک پستان
  • مشاهده هرگونه تغییر در اندازه، خطوط سینه و ظاهر آن مانند التهاب، فرورفتگی یا چروکیده شدن پوست، پوسته پوسته شدن، و یا تغییر رنگ برخی نواحی سینه به قرمز، بنفش یا تیره شدن

علت به وجود آمدن سرطان سینه چیست؟

تاکنون دلایل مشخصی برای ابتلا به سرطان سینه کشف نشده است اما فاکتورهایی وجود دارند که شانس ابتلا به سرطان سینه را در افراد افزایش می‌دهند:

  • ژنتیک و جهش ژنتیکی
  • جنسیت
  • چاقی
  • درمان‌های جایگزینی هورمونی
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • کشیدن سیگار
  • سابقه خانوادگی
  • سن بالای 55 سال

روش‌های درمان انواع سرطان سینه

  • جراحی: اولین درمان سرطان سینه
  • ماستکتومی: برداشتن یک یا هر دو پستان به طور کامل
  • لامپکتومی: حذف بخش سرطانی یا بافت غیر طبیعی از سینه و محافظت از پستان
  • بازسازی سینه: از این روش برای ترمیم پستان برداشته شده طی عمل ماستکتومی استفاده می‌شود

در کنار این روش‌ها، از سایر روش‌های درمانی نیز برای اطمینان از بهبودی کامل و پیشگیری از بازگشت مجدد بیماری استفاده می‌شود:

  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • ایمونوتراپی

معرفی کلینیک دکتر بلال دلشاد به عنوان بهترین فوق تخصص جراحی پستان در کرج

همانطور که به آن اشاره کردیم، اولین قدم برای درمان انواع سرطان سینه در کرج، جراحی پستان است. در برخی موارد نیاز است علاوه بر جراحی و برداشتن تومور یا سلول‌های سرطانی، یک یا هر دو سینه به طور کامل تخلیه شده یا اصطلاحا ماستکتومی انجام شود. برای انجام جراحی پستان بهتر است به فوق تخصصی مراجعه نمایید که در این زمینه از تخصص، تجربه و مهارت بالایی برخوردار باشد. ما به شما کلینیک دکتر بلال دلشاد را معرفی می‌کنیم. دکتر دلشاد به عنوان یک فوق تخصص جراحی، با داشتن تبحر و تجربه بالا می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که انجام جراحی‌های زیبایی و یا درمانی سینه‌های شما به بهترین شکل ممکن انجام شده و بیشترین رضایت‌مندی را از انجام جراحی خود داشته باشید.

برای اطلاع از هزنیه‌های جراحی درمانی یا زیبایی توسط دکتر دلشاد، به سایت کلینیک دکتر بلال دلشاد مراجعه نموده و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. علاوه بر این، شنا می‌توانید از راهنمایی‌های کارشناسان ما در کلینیک نیز بهره‌مند شوید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید