X
اینستاگرام دکتر دلشاد
فرم درخواست
Loading...

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند

چه ساعتی با شما تماس بگیریم؟

ورزش کردن بعد از عمل ماموپلاستی

09057734032 نوبت دهی
ورزش کردن بعد از عمل ماموپلاستی

آیا ورزش بعد از ماموپلاستی مشکلی ندارد؟ یکی از سوالات مکرر افراد است. در واقع، استراحت کنید و تمرینات آرام انجام دهید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید، پس در نتیجه شما غیر فعال نیستید.  بعد از هفته دوم به آرامی راه رفتن را شروع کنید. بعد از یک ماه ورزش هوازی متوسط را شروع کنید. شما می توانید از هفته دوازدهم تا هجدهم در تمرینات و فعالیت های استقامتی شرکت کنید.

دکتر بلال دلشاد
دکتر بلال دلشاد

 

آیا می توان بعد از جراحی ماموپلاستی ورزش کرد؟

شما باید تا دو یا سه ماه فرصت داشته باشید تا به طور کامل پس از مراقبت های ماموپلاستی بهبود پیدا کنید. آیا ورزش بعد از ماموپلاستی مشکلی ندارد؟ یکی از سوالات مکرر افراد است. در واقع، استراحت کنید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید. در نتیجه شما غیر فعال نخواهید بود. پس از گذشت هفته سوم، به آرامی شروع به حرکت کنید. بعد از یک ماه ورزش هوازی متوسط را شروع کنید. ورزش هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و شنا در طول هفته ششم تا هشتم قابل قبول است. شما می توانید از هفته دوازدهم تا هجدهم در تمرینات بیشتر  و فعالیت های استقامتی شرکت کنید.

تاثیر ورزش در کاهش بیماری ها

سلامتی روزانه هر فرد شامل فعالیت بدنی و ورزش در برخی ظرفیت ها است. ورزش بدنی به شما کمک می‌کند قوی و انعطاف‌پذیر بمانید، که ظرفیت شما را برای مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا بهبود می‌بخشد. ورزش علاوه بر فواید سلامت جسمانی برای ذهن و روح نیز مفید است. زندگی شاد و بدون استرس تا حد زیادی نتیجه ورزش است. تحقیقات اخیر نشان داده است که انجام ورزش متوسط در طول هفته خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد و حتی احتمال عود را کاهش می دهد. پس از هر عمل جراحی، هر زمان که بدن شما قادر به فعالیت مجدد شد و به تعادل رسید، می توانید ورزش کنید و فعال باشید، که بدون شک پس از دو هفته میتوانید حرکات آرام را انجام بدهید البته تحت نظر پزشک.

 

جراحی های پستان محدودیتهای ورزشی دارد؟

به طور کلی، جراحی سینه محدودیت‌های ورزشی زیادی را اعمال نمی‌کند. علیرغم اعتقاد بسیاری از بیماران عزیزمان، هیچ محدودیتی برای فعالیت به دنبال کوچک کردن سینه وجود ندارد. برخی از مراجعان معتقدند که اگر دست خود را بالا ببرند، زخم هایشان خونریزی می کند و که  این نتیجه‌ی انجام ورزش های معمولی نیست. بدون شک ورزش حرفه ای موضوعی جدا از ورزش های معمولی است و سلامت بدن عاملی در ورزش حرفه ای نیست. به منظور اطمینان از قرار گرفتن پروتز سینه که در زیر عضله قرار دارد، پزشک مشخص می کند که در سه ماه اول پس از جراحی سینه از انجام کدام تمرینات خودداری کنید. بنابراین، به طور کلی، شما محدود به ورزش های معمولی نیستید و زمانی که عضله سینه توسط پروتز پوشانده می شود، پزشک به شما توصیه می کند که به مدت سه ماه از شرکت در تمرینات عضلات سینه ای ماژور خودداری کنید. با این حال، تردمیل و ورزش های معمولی مشکلی ندارند.

 

جزئیات بسیار مهم در مورد ورزش کردن بعد از عمل ماموپلاستی

ورزشکاران باید از ورزش هایی که به هر طریقی به سینه ضربه می زند خودداری کنند زیرا می توانند باعث پارگی پروتز سینه شوند. خواه لیفت سینه، ماموپلاستی یا پروتز سینه انجام داده باشید، مهم است که توجه داشته باشید که عدم تحرک و ورزش نکردن می تواند برای شما مضر باشد. ورزش روزانه به اندازه کافی باعث گردش خون سالم می شود. این کار با جلوگیری از لخته شدن خون در رگ ها از سلامت شما محافظت می کند و بهبودی شما را تسریع می کند. لیست زیر شامل برخی از حیاتی ترین فعالیت های ورزشی است که باید انجام دهید.

  • روزانه  پیاده روی کنید

پیاده روی سبک بعد از عمل ماموپلاستی

هر روز پیاده روی کنید پس از بهبودی از اولین عوارض جانبی جراحی، پزشک ممکن است پیاده روی منظم را توصیه کند. ساده ترین و سبک ترین تمرینی که می توانید انجام دهید پیاده روی است که تقریباً برای  سینه شما کاملاً بی خطر است. همانطور که قبلا اشاره شد، راه رفتن جریان خون را افزایش می دهد. بافت ها و ماهیچه های بدن شما از این کار سود خواهند برد. برای حداقل سه تا چهار هفته پس از عمل، به احتمال زیاد کم و بیش محدود به راه رفتن خواهید بود. در نتیجه مسیری را برنامه ریزی کنید که برای شما راحت باشد. با پیاده روی های کوتاهی که شما را خسته نمیکند شروع کنید و به تدریج هر پیاده روی را طولانی تر و تشدید کنید.  با این روش ممکن است بدن خود را برای انجام کارهای سخت تر آماده کنید.

  •  سعی نکنید خیلی زود بدوید

صحیح دویدن در زمان بهبودی بعد از جراحی ماموپلاستی

اگر قبل از کوچک کردن سینه‌های خود یک دونده ورزش بودید، باید توجه داشته باشید که مدتی طول می‌کشد تا بتوانید فعالیت مورد علاقه خود را از سر بگیرید. دویدن علاوه بر اینکه فشار زیادی بر قفسه سینه و سینه های ترمیم شده وارد میکند، می تواند روند بهبودی شما را نیز پیچیده کند. مدت زمانی که طول می کشد تا دوباره آهسته دویدن را شروع کنید که به چند مورد بستگی دارد، در ابتدا در مورد سرعت بهبودی شما قضاوت می شود. برخی از خانم ها سریعتر از بقیه بهبود می یابند و می توانند به راحتی بدوند. علاوه بر این، اگر در طول درمان با مشکلاتی مانند از دست دادن خون زیاد مواجه شدید، به زمان بیشتری برای کمک به بهبودی بدن خود نیاز خواهید داشت. درنتیجه پیش بینی نکنید که تا سه تا چهار هفته بعد از عمل شروع به دویدن کنید.

  • زمانی که بهبودی کامل یافتید حرکات کششی داشته باشید

حرکات کششی بعد از عمل ماموپلاستی

برای داشتن تناسب اندام باید قبل و بعد از عمل جراحی به خوبی ورزش کششی انجام  دهید. با این حال، پس از جراحی، نمی توانید به اندازه کافی ورش  کشش داشته باشید. به عنوان مثال، کشش بالای سر، می تواند فشار زیادی وارد کند و به باله های سینه ای آسیب برساند و نیاز به جراحی بیشتری داشته باشد.  به عنوان مثال، انجام برخی از تمرینات کششی ساده به شما کمک می کند تا از ضعیف شدن و سفت شدن ماهیچه های قفسه سینه در دوره بهبودی خود جلوگیری کنید. درک این موضوع که کشش به درستی باعث افزایش جریان خون در عضلات و بافت زیر پوست شما می شود، به همان اندازه ضروری است که شما به لطف این تمرینات سالم و قوی تر خواهید ماند. در اوایل روند بهبودی، احتمالاً مقداری کشش محدود را انجام خواهید داد، اما تا زمانی که پزشک شما را کاملاً روشن نکرده است، شروع نکنید.

  • وزنه ‌های سنگین  را بلند نکنید

برای چند هفته تا چند ماه پس از جراحی کوچک کردن سینه، اگر قبل از عمل ورزش می کردید و از انجام آن لذت می بردید، باید از بلند کردن وزنه خودداری کنید. در واقع، وزنه زدن احتمالاً آخرین تمرینی است که پزشک به شما اجازه می دهد در دوران نقاهت بعد از جراحی ماموپلاستی انجام دهید. این تمرینات فشار زیادی به سینه شما وارد می کند تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید. هنگامی که پس از توصیه  پزشک در مورد بلند کردن وزنه ها به شما اجازه دادمیتوانید ، با سبک ترین وزنه شروع کنید و به تدریج شدت تمرینات خود را افزایش دهید تا قدرت خود را بهبود بخشید.

علائم پاره شدن پروتز

  • سینه درد قفسه سینه تجربه می شود.
  • التهاب و تورم
  • تغییر سایز و اندازه پروتز سینه

شروع ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

اگر در مورد شرکت در ورزش بعد از جراحی زیبایی مطمئن نیستید، ابتدا با جراح زیبایی خود صحبت کنید.

اگرچه نوع جراحی زیبایی انجام شده تعیین کننده فعالیت های توصیه شده خواهد بود، اکثر پزشکان به بیماران توصیه می کنند که پس از جراحی به تدریج ورزش را شروع کنند.

بیشتر بیماران قبل از شروع یک برنامه ورزشی باید صبر کنند تا کمی بعد از عمل جراحی بهبود یابند.

در چند روز اول پس از جراحی زیبایی، بیماران باید فعالیت بدنی خود را به ورزش های کم تاثیر محدود کنند.

ورزش‌هایی که گردش خون را افزایش می‌دهند، مانند حرکات کششی، یوگای ملایم و پیاده‌روی، می‌توانند روند بهبودی را تسریع کرده و احتمال مشکلاتی مانند لخته شدن خون را کاهش دهند.

عوارض شروع زودهنگام ورزش‌ بعد از عمل ماموپلاستی

پس از یک هفته، اکثریت تورم و کبودی از بین می رود. ادوم را می توان با راه رفتن سبک تا حد امکان سریع کاهش داد، که همچنین به جلوگیری از لخته شدن خون، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه کمک می کند. با این حال، حرکات و فعالیت‌های بسیار شدید در چند روز اول پس از جراحی پستان، با مهاجرت مایعات بیشتر به محل جراحی، ادم را افزایش می‌دهند. در نتیجه، با گذشت زمان و کاهش تورم، فعالیت ورزشی خود را کاهش دهید تا به بهبودی خود کمک کنید. اگر بر خلاف توصیه پزشک، اگر بلافاصله پس از جراحی زیبایی فعالیت های شدید را از سر بگیرید، در واقع روند بهبودی بدن خود را کند کرده اید. عجله در انجام یک برنامه تمرینی شدید میتواند منجر به کبودی، ادم، احتباس مایعات، زخم های باز و حتی عفونت شود. با صرف وقت می توان از این عوارض جانبی جلوگیری کرد. البته، ما به شما پیشنهاد نمی کنیم که شش هفته استراحت کامل داشته باشید. روند بهبودی با ورزش سبک تسهیل می شود. بیمارانی که پس از جراحی زیبایی به ورزش های نامناسب می پردازند، نتیجه عمل را به خطر می اندازند. در مورد زنانی که به دنبال ماموپلاستی (بزرگ کردن سینه) برای انجام ورزش عجله می کنند، ممکن است پروتز جابجا شود، به خصوص اگر در زیر عضله قرار گرفته باشد.

نکته بسیار مهم در دوره نقاهت بعد از عمل جراحی

یکی از مهم ترین چیزهایی که بیماران باید در دوران نقاهت پس از جراحی زیبایی سینه به خاطر بسپارند این است که به محض احساس درد یا ناراحتی، ورزش را متوقف کنند. اگر احساس خستگی می کنید، قبل از انجام ورزش صبر کنید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید.

چه ورزشی بعد از عمل ماموپلاستی ممنوع است؟

هر گونه ورزش بالاتنه که سینه ها را درگیر کند یا بعد از جراحی سینه به آنها فشار بیاورد، مانند بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه یا لیفت سینه (ماستوپکسی)، تا زمانی که زخم ها خوب نشوند و جراح اجازه ندهد ممنوع است. در نتیجه، پس از جراحی سینه از حرکات پلانک، بورپی یا بارفیکس صرفنظر کنید. علاوه بر این، تا زمانی که پزشک بهبودی نسبی را تایید کند، از ورزش‌های مرتبط با قفسه سینه مانند دویدن یا پریدن باید اجتناب شود.

میزان فعالیت بدنی که بدن می تواند در حین بهبودی پس از جراحی زیبایی سینه تحمل کند به تعدادی از متغیرها بستگی دارد، از جمله میزان شدید بودن عمل جراحی و  روند بهبودی داخلی بدن. در نتیجه، رعایت دستورالعمل‌های پزشک برای مراقبت بعد از جراحی پستان بسیار مهم است. تمرینات ورزشی مناسب بعد از عمل ماموپلاستی در عرض 24 ساعت پس از جراحی و پس از برداشتن لوله های درن (تخلیه)، ورزش را با حرکات محدود شروع کنید.

پس از ماموپلاستی، پزشکان معمولاً به بیماران خود توصیه می کنند 3 تا 7 روز بعد به پیاده روی کوتاه بروند. حرکتی که در طول زمان ثابت می شود جریان خون را افزایش می دهد که می تواند تورم و کبودی پس از جراحی را کاهش دهد. در هفته اول پس از عمل بزرگ کردن سینه، معمولاً یک قدم زدن آرام و آسان به مدت 15 تا 20 دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شرایط و توانایی بدنی شما خوب باشد، می توانید تمرینات ورزشی ملایم را نیز انجام دهید. پزشک شما می تواند در این مورد به شما کمک کند.

 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید