X
اینستاگرام دکتر دلشاد
فرم درخواست
Loading...

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند

چه ساعتی با شما تماس بگیریم؟

عمل ماموپلاستی چیست؟ آشنایی با عوارض جراحی کوچک کردن سینه

09057734032 نوبت دهی
عمل ماموپلاستی چیست؟

بسیاری از افراد به دنبال انجام جراحی ماموپلاستی هستند اما نمی‌دانند که چه پروسه ای طی می‌شود. در صورتی که شما نیز جز این افراد هستید، توصیه میکنم این مقاله را که توسط دکتر بلال دلشاد بهترین جراح ماموپلاستی کرج تهیه شده مطالعه کنید. امروزه انجام عمل ماموپلاستی جزء جراحی های زیبایی پر طرفدار در میان خانم ها محسوب می‌شود.

دکتر بلال دلشاد
دکتر بلال دلشاد

عمل ماموپلاستی به یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی تبدیل شده است؛ زیرا بیشترین رضایت‌مندی را در میان افرادی که تحت عمل جراحی کوچک کردن پستان قرار گرفته‌اند دارد. ماموپلاستی کاهشی با هدف زیبایی انجام می‌شود، اما این روش علاوه بر جنبه زیبایی، جنبه درمانی نیز دارد. این مقاله هر آنچه که نیاز است درباره عمل ماموپلاستی، مزایا ماموپلاستی و مراقبت‌های لازم پس از عمل کوچک‌کردن سایز سینه‌ها بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

عمل ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی (Mammoplasty) نوعی روش جراحی سینه است که با کمک آن می‌توان مشکلات بزرگی سایز و افتادگی سینه‌ها در بانوان را رفع نمود. ماموپلاستی با کاهش حجم سینه‌ها دردها و آسیب‌هایی که به دلیل بزرگی سایز سینه و سنگینی آن‍ها برای خانم‌ها ایجاد می‌شود  مانند دردهای شانه، درد کمر و آسیب به مهره‌های گردن و ستون فقرات را از بین می‌برد. 

همچنین از این روش جراحی زمانی که سینه‌های فرد دچار عدم تقارن یا افتادگی شده و یا به دلیل ابتلا به سرطان عمل برداشتن سینه (ماستکتومی) انجام داده‌ باشد، برای بازسازی پستان‌ها استفاده می‌شود.

در طول عمل ماموپلاستی بخشی از بافت چربی، پوست و غدد موجود در پستان برداشته شده و با این کار موجب کاهش سایز و تغییر در ظاهر سینه‌ها می‌شوند. 

به نقل از ویکی‌پدیا:

"ماموپلاستی نوعی جراحی ترمیمی پستان جهت اصلاح سایز یا ترمیم افتادگی پستان است که معمولا جهت زیبایی یا رفع نواقص پستان انجام می‌شود."

ماموپلاستی کاهشی

مزایای عمل ماموپلاستی چیست؟

  • بزرگی سینه‌های بانوان مشکلاتی مانند آسیب به ستون فقرات و آرتروز گردن را به دنبال دارد. به همین دلیل یکی از بزرگترین مزایای این عمل کاهش آسیب‌های وارده به کمر، گردن و ستون فقرات است.
  • بزرگی سینه‌ها انجام فعالیت‌های ورزشی و حتی کارهای روزانه را نیز می‌تواند دچار مشکل کند. 
  • سینه‌های بزرگ باعث ایجاد اختلال در خوابیدن فرد نیز می‌شود. همچنین در موارد شدیدتر، بزرگی و سنگینی سینه به قفسه سینه فشار وارد کرده و تنفس فرد را دچار مشکل می‌کند.
  • بزرگی سایز سینه در انجام تصویربرداری و ماموگرافی نیز اختلال ایجاد می‌کند.

ماموپلاستی و کوچک کردن سایز سینه‌ها تمامی این مشکلات را در فرد از بین می‌برد و باعث حفظ سلامتی فرد می‌شود. همچنین می‌تواند باعث زیبایی و تناسب بیشتر در اندام فرد شود که به دنبال آن اعتماد به نفس فرد نیز افزایش می‌یابد.

3 الگو برش در ماموپلاستی

ماموپلاستی 3 الگوی برش اصلی دارد که از این برش‌ها در درمان تومور یا سرطان با ماموپلاستی نیز استفاده می‌شود. این 3 الگو شامل موارد زیر هستند:

  • الگو برش گرد (Periareolar)

در این الگوی برشی، بخشی از سینه که رنگ تیره‌تری دارد (آرئول) به شکل دونات برش داده می‌شود. پس از انجام تغییرات لازم، ناحیه بریده شده با بخیه در جای خود و یا در محل اصلاح شده قرار می‌گیرد. 

  • الگو برش سوراخ کلید (Vertical scar)

در این الگو برش نیز دور آرئول برش داده شده و یک برش عمودی تا شیار زیر سینه نیز انجام می‌شود.

  • الگو برش T وارونه (Invertal T)

در الگو برش T وارونه که به آن برش لنگر نیز گفته می‌شود، علاوه بر برش‌های دو الگوی قبل، یک برش افقی زیر سینه نیز انجام می‌شود. پس از انجام تغییرات، برش‌ها بخیه شده و جای بخیه آن شبیه T وارونه یا لنگر باقی خواهد ماند. این نوع برش رایج‌تر از سایر الگوهاست.

قدم به قدم با مراحل عمل ماموپلاستی

  1. مرحله اول: پیش از هرچیز پزشک یا جراح شما را معاینه کرده و سوابق پزشکی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین شما در جلسه مشاوره پیش از عمل می‌توانید خواسته‌ها و انتظارات خود از نتیجه عمل را با پزشک در میان بگذارید. پزشک پس از بررسی نتایج آزمایش‌ها و اطمینان از سلامت عمومی شما، زمان عمل را مشخص می‌کند.
  2. مرحله دوم: در قدم بعدی پزشک ناحیه برش سینه را مشخص کرده و پس از بیهوشی، الگوی برش را با توجه به اندازه سینه‌ها و بافت آن مشخص می‌کند.
  3. مرحله سوم: پس از بیهوشی، جراح براساس روش انتخابی خود و هدف شما برای انجام این عمل، بافت و پوست اضافی را بدون آسیب به ارتباط خونی آن با سینه خارج می‌کند.
  4. مرحله چهارم: پس از برداشتن بافت‌های مورد نظر و انجام اصلاحات لازم در سینه‌ها، درصورت نیاز محل قرارگیری نوک سینه تغییر پیدا می‌کند. سپس قسمت‌های برش‌ داده شده بخیه می‌شوند.

خطرات و عوارض ماموپلاستی

ماموپلاستی همانند سایر جراحی های دیگر می‌تواند خطرات و عوارض هایی به دنبال داشته باشد. متداول ترین عوارض آن انقباض کپسولی یا پارگی پروتز است. مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی می‌تواند رسیک ابتلا به این خطرات را بسیار کاهش دهد. شاید این سوال برای شما به وجود آید که آیا ماموپلاستی خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شاید در گذشته خطرناک بوده است اما امروزه به دلیل پیشرفت بیشتر تکنولوژی و استفاده از دستگاه های بروز و مدرن دیگر این عمل جراحی خطرناک به حساب نمی‌آید. اما به هرحال نمی‌توان منکر ریسک های احتمالی حتی با میزان 1 درصد شد. این ریسک ها شامل خونریزی طولانی مدت (بیشتر از 24 ساعت)، درگیر شدن ناحیه جراحی شده با عفونت و تغییر حساسیت پوست در نواحی سینه می‌باشد.

عوارض عمل ماموپلاستی

در ادامه به خطرات و عوارض ماموپلاستی بیشتر می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

1_خطر عفونت بعد از عمل ماموپلاستی

همانطور که قبل تر گفتیم بسیار درصد کمی وجود دارد که فرد بعد از ماموپلاستی درگیر عفونت شود. این شرایط ممکن است بعد از جراحی برای فرد رخ دهد. در برخی افراد حتی بعد از بهبود کامل قسمت های برش خورده، عفونت ایجاد شده و فرد را درگیر می‌کند.

2_لغزش پروتز بعد از عمل ماموپلاستی

عارضه ای با عنوان جابجایی پروتز که در صورت وقوع نوک سینه های فرد را به طور غیر نرمال و استاندارد بالا می‌برد و در قسمت پایین سینه تورم ایجاد می‌کند. در هنگام بروز این عارضه نیاز به جراحی جدید است تا پروتز را به جای خود باز گردانند.

3_یکی شدن دو پستان از خطرات ماموپلاستی

این عارضه بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. در این شرایط ایمپلنت ها به استخوان سینه نزدیک شده و ظاهر سینه بزرگ را ایجاد می‌کنند. بعد از جراحی دوباره ایمپلنت های قبلی را برداشته و ایمپلنت های کوچک تر جایگذاری می‌کنند تا از ارتباط گیری در قسمت مرکزی قفسه سینه جلوگیری شود. در هنگام بروز این خطر، نامتقارن شدن سینه را در پی خواهیم داشت.

4_خطر انقباض کپسولی در ماموپلاستی

در روند بهبودی برای سریع تر حاصل شدن بهبودی بدن با یک بافت فیبری به نام کپسول پروتز را احاطه می‌کند. کپسولی شدن پروتز یک اتفاق طبیعی است و دیگر ایمپلنت های پزشکی مانند مفصل و استخوان های مصنوعی نیز درگیر این پدیده می‌شوند. در صورتی که عارضه انقباض کپسولی رخ دهد، یعنی کپسولی که ایمپلنت سینه را احاطه کرده است بیش از حد منقبض شود، باعث ایجاد شکل بیش از حد گرد سینه و دردناک شدن آن می‌شود. این عارضه ممکن است چند ماه بعد از عمل رخ دهد ولی به علت استفاده ازایمپلنت های بافت دار و انجام مکرر ماساژ توسط فرد، زیاد شایع نیست.

شدت های انقباض کپسولی

  • درجه اول: طبیعی و نرم بودن
  • درجه دوم: شکل آن طبیعی اما سفت بودن هنگام لمس
  • درجه سوم: سفت بودن و به نظر کمی غیر طبیعی
  • درجه چهارم: سینه بسیار سفت و دردناک و شکل کاملا غیر طبیعی

اگر انقباض کپسولی که رخ داده است متوسط باشد، بدون عمل ترمیم ماموپلاستی نیز جراح با یک ماساژ دستی آن را برطرف می‌کند.

5_سخت شدن تشخیص سرطان

ایمپلنت هایی که در سینه وجود دارد مانع از تشخیص سرطان سینه خواهد شد. در زمانی که ماموگرافی انجام می‌دهید، ایمپلنت ها ممکن است تورم ها و موارد مشکوک را پنهان کنند. در افرادی که جراحی سینه (ماموپلاستی) انجام داده اند، ماموگرافی باید بسیار با احتیاط انجام شود. حتما برای انجام این کار به کادر مربوطه اطلاع دهید که سینه های شما دارای پروتز سینه است تا وقت و زمان مناسب را برای شما مهیا کنند.

6_خطر از دست دادن حس لامسه بعد از ماموپلاستی

ممکن است فرد بعد از جراحی ماموپلاستی، احساس را در نوک سینه خود از دست بدهد که دلیل آن آسیب دیدن رشته های عصبی در این نواحی است. اغلب از دست دادن حس موقتی است و با روند بهبودی این قسمت نیز بهبود می‌یابد اما در مواردی مشاهده شده است که این حس کاملا از بین رفته است و طول اثر آن دائمی شده است. اغلب بکارگیری تکنیک های نامناسب و نابلدی پزشک می‌تواند منجر به چنین عارضه ای شود.

7_خطر پارگی ایمپلنت سینه

تضمینی برای تا ابد ماندگاری هیچ پروتزی وجود ندارد. ممکن است طول عمر طبیعی پروتز تمام شود و یا بیش از حد به سنه ضربه و فشار وارد شود که به دنبال تمام این موارد پارگی ایمپلنت سینه رخ خواهد داد. معمولا تکنسین های ماموگرافی برای عدم وقوع این اتفاق بسیار با ملایمت و آرامی رفتار می‌کنند تا ایمپلنت سینه دچار آسیب نشود. در صورت بروز این عارضه برای تعویض ایمپلنت و خارج کردن ایمپلنت پاره شده باید جراحی انجام شود.

8_جمع شدن نوک پستان

عمل ماموپلاستی می‌تواند عارضه ای مانند جمع شدن نوک پستان را به دنبال داشته باشد. اگر مدت زمان زیادی این عارضه ادامه یابد باید دوباره جراحی صورت گیرد.

9_شل شدن پوست بعد از ماموپلاستی

ممکن است پوست نوک یا هاله پستان شل شود، که دلیل آن ورم بیش از حد و یا عدم تامین خودن در بافت است. دود سیگار و دخانیات بسیار بعد از عمل ماموپلاستی مضر است و باعث شل شدن پوست می‌شود. اگر پوست شل شود کنترل آن کار به شدت سختی خواهد بود.

10_لخته شدن خون بعد از عمل ماموپلاستی

اگر بعد از عمل در مچ پاهای خود تورم مشاهده کردید بدانید خون رسانی در بدنتان دچار اختلال شده ات و خون در پاهایتان لخته شده است. سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این اتفاق بخاطر مراقبت های نادرست و استراحت بیش از حد باشد.

11_ترومبوز سیاهرگ عمقی

ترومبوز سیاهرگ عمقی نوعی لخته خون در قسمت ران است که افراد سیگاری بیشتر در معرض این خطر قرار می‌گیرند. اگر این لخته ها وارد ریه شوند آمبولی ریه اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این عارضه، قبل از عمل به افراد هپارین تزریق خواهد شد.

12_ناتوانی در شیردهی بعد از ماموپلاستی

هنوز روشی برای جلوگیری از این عارضه وجود ندارد و پیشنهاد می‌شود اگر به فکر بچه دار شدن هستید بعد از دوران زایمان و شیردهی اقدام به کوچک کردن سینه (ماموپلاستی) نمایید.

13_تجمع مایعات و نکروز چربی

نکروز سلول مرده ای است که در زمان عدم وجود اکسیژن کافی اتفاق می‌افتد. این توده در سینه باعث دردناک و سفت شدن آن می‌شود. همچنین مایعی شفاف و زرد رنگ که سروز نام دارد ممکن است در سینه تجمع یابدکه تخلیه آن الزامی است.

چگونه می‌توان از عوارض و خطرات ماموپلاستی جلوگیری کرد؟

خطرات و عوارض ماموپلاستی

  • انتخاب یک پزشک ماهر و کاربلد و با تجربه که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت کند.
  • انتخاب یک مرکز مجهز و مناسب
  • رعایت نکات اصولی و بهداشتی قبل و بعد از عمل ماموپلاستی
  • جدی گرفتن هرگونه علائم درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب و... بعد و قبل از عمل ماموپلاستی

افراد نامناسب برای جراحی ماموپلاستی

  • بانوان سنگین وزن
  • افراد داری دیابت
  • افرادی که قصد بارداری و شیردهی دارند.

از آنجایی که ماموپلاستی امروزه دارای محبوبیت زیادی شده است لازم است از عوارض آن مطلع شود البته بسیاری از این عوارض با مراقبت های درست قابل پیشگیری است. در صورت مشاوره و راهنمایی بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

خارش نوک سینه بعد از عمل ماموپلاستی

یکی از عوارض های رایجی که بعد از عمل ماموپلاستی در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود، بروز خارش در نواحی برش ها، بخیه ماموپلاستی و نوک سینه می‌باشد. در زمان احساس خارش در نوک سینه می‌توانید از ترمیم زخم های خود مطلع شوید و نیازی به مراجعه نزد پزشک نیست. از لمس نواحی جراحی شده بپرهیزید و به هیچ عنوان محل جراحی را خارش ندهید چرا که به بافت آسیب می‌رساند. معمولا پزشک برای کمک به تسکین حس خارش برخی پمادهایی تجویز می‌کند که حس خارش را بسیار کاهش می‌دهد. اگر میزان خارش بعد از عمل ماموپلاستی شما زیاد و غیر قابل کنترل شد، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

از دست رفتن حس نوک سینه بعد از ماموپلاستی

از دیگر عوارض جراحی ماموپلاستی می‌توان به از دست دادن حس نوک سینه اشاره کرد. بعد از عمل ماموپلاستی معمولا هیچ احساسی در سینه ها خود ندارید و ممکن است این وضعیت تا چند ماه طول بکشد. در موارد بسیار نادر ممکن است بیمار دیگر هیچ وقت احساس سینه های خود را مجدد به دست نیاورد که این امر به دلیل ناشی گری و عدم تخصص جراح می‌باشد. در صورتی که پزشک از تکنیک های غلط برای جراحی استفاده کند عوارض شدیدی شامل حال شما می‌شود که باید در انتخاب پزشک بسیار دقت کنید.

راهکارهایی برای کاهش ورم سینه پس از ماموپلاستی

تورم، قرمزی و درد پس از جراحی ماموپلاستی امری طبیعی است. اما برای کاهش آن‌ها راهکارهایی وجود دارد که با اگر رعایت نمایید، بهبودی شما سریع‌تر اتفاق می‌افتد. راهکارهای تسریع بهبودی ورم سینه:

  • نوشیدن مایعات به مقدار کافی
  • استفاده از کمپرسور یخ
  • استفاده از پمادها و کرم‌های مخصوصی که توسط پزشک تجویز شده است
  • کاهش مصرف نمک به حداقل میزان ممکن
  • عدم پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان

همچنین بهتر از از انجام کارهایی که موجب کاهش روند بهبودی شما می‌شوند اجتناب کنید. این کارها شامل موارد زیر هستند:

  • خوابیدن بر روی شکم
  • خم شدن
  • جابجا کردن اجسام
  • انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین

آمبولی بعد از ماموپلاستی

زمانی بیمار دچار آمبولی ریه می‌شود که یک لخته خون باعث انسداد یکی از شریان های ریه شود. اگر لخته خون در داخل یکی از وریدهای بدن تشکیل و به سمت ریه ‌ها حرکت کند، عارضه آمبولی ریه اتفاق می‌افتد. در برخی شرایط این عارضه می‌تواند کشنده باشد اما بعد از عمل ماموپلاستی چندان نگران کننده نیست و با انجام مداخله های لازم برطرف می‌شود.

آیا عمل ماموپلاستی خطرناک است؟

خطرات عمل ماموپلاستی می‌تواند بلافاصله بعد از عمل یا در حین جراحی ایجاد شود. با گذشت زمان و استفاده از ابزار های پیشرفته، میزان خطرات احتمالی به مقدار قابل توجهی کاهش یافته اما ممکن است که عوارض حداقلی برای بیمار رخ دهد.

اولین خطری که ممکن است بیمار را تهدید کند، بروز خونریزی در بیمار است. ممکن است در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی ماموپلاستی برای بیمار خونریزی اتفاق بیفتد و در صورتی که این خونریزی از محدوده طبیعی خارج شود، بیمار باید مجدد جراحی شود. در صورت عدم رسیدگی به محل جراحی نیز ممکن است ریسک بروز عفونت‌های جدی در بیمار ایجاد شود.

مزایای عمل ماموپلاستی

درن بعد از عمل ماموپلاستی

درن نوعی لوله پلاستیکی کوچک و انعطاف‌پذیر است که به یک مخزن پلاستیکی کوچک متصل است. این لوله در برخی موارد پس از جراحی درون بدن بیار قرار می‌گیرد تا هوا و مایعاتی که از محل عمل خارج می‌شوند را جمع‌آوری نمایند. این وسیله همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تنها با تشخیص و دستور پزشک استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درن می‌توانید صفحه درن چیست و چه کاربردی در عمل ماموپلاستی دارد را مطالعه نمایید.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از ماموپلاستی

برای به دست آوردن بهترین نتیجه مراقبت های بعد از ماموپلاستی بهتر است اعمال زیر را انجام دهید:

  • پس از معاینه و صدور اجازه از سمت جراح خود، می‌توانید راه رفتن را آغاز کنید. استراحت مطلق و عدم فعالیت بدنی، احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد.
  • تا چندین ماه از فعالیت‌های فیزیکی سنگین مانند ورزش، بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین بپرهیزید و دست خود را بالاتر از سر قرار ندهید.
  • داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف کرده و از مصرف داروهای خودسرانه حتی مسکن خودداری کنید.
  • یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی که پس از جراحی باید به آن توجه نمایید، استفاده از سوتین بعد از عمل ماموپلاستی تجویز شده توسط پزشک است.
  • تا حداقل 2 روز پس از انجام جراحی ماموپلاستی استحمام ممنوع است. پس از آن نیز سینه‌ها نباید در معرض مستقیم آب قرار بگیرند و حمام کردن با آب داغ و پرفشار نیز ممنوع است.
  • محل زخم جراحی باید خنک، خشک و تمیز نگه داشته شود. همچنین برای تسریع ترمیم آن می‌توانید از میوه‌هایی مانند آناناس استفاده نمایید.
  • مصرف چربی و نمک خود را در دوره نقاهت عمل ماموپلاستی به حداقل برسانید.
  • تا حداقل یک ماه پس از جراحی از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.

سوتین ماموپلاستی چیست و چه مدت باید آن را استفاده کرد؟

همانطور که گفته شد، یکی از مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی، استفاده از سوتین ماموپلاستی است. استفاده از سوتین طبی پس از جراحی کوچک کردن سینه، از رشد و افزایش سایز مجدد سینه‌ها جلوگیری می‌کند و مدت زمان استفاده از سوتین ماموپلاستی مشخص بوده و باید آن را رعایت کرد. همچنین پوشیدن سوتین طبی باعث لیفت شدن سینه‌ها شده و از افتادگی، کشیدگی و آسیب رسیدن به سینه جلوگیری می‌کند. برای آنکه اطلاعات کافی درباره سوتین طبی بعد از عمل ماموپلاستی کسب نمایید، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در صفحه سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی مطالعه کنید.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که فرد پس از جراحی ماموپلاستی نیاز است به آن توجه کند، طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی است. حداقل به مدت 3 هفته پس از ماموپلاستی نباید به هیچ عنوان به شکم و پهلو بخوابید، حتی اگر امکان خوابیدن به پشت برای فرد وجود نداشته باشد. در صورتی که در مورد طرز خوابیدن بعد عمل ماموپلاستی سوالی دارید می‌توانید به صفحه نحوه صحیح خوابیدن پس از عمل ماموپلاستی مراجعه کنید.

صحیح خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

جای بخیه عمل ماموپلاستی

باقی ماندن جای اسکار حاصل از بخیه پس از عمل ماموپلاستی امکان‌پذیر است اما پس از بهبودی کامل و رفع تورم، زخم آن کمرنگ‌تر و محوتر می‌شود. باز شدن بخیه بعد از عمل ماموپلاستی نتیجه عدم رعایت مراقبت های لازم بعد از جراحی ماموپلاستی می‌باشد. برای مطالعه بیشتر درباره روش‌های درمان و از بین بردن اسکار بخیه این عمل می‌توانید به صفحه روش‌های درمان جای بخیه بعد از عمل ماموپلاستی مراجعه نمایید.

تغذیه بعد از عمل ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی به هدف حذف چربی، پوست و بافت اضافی سینه انجام می‌شود و تقریبا نتایج آن در صورت رعایت برخی نکات دائمی می‌باشد. اگر از یک رژیم غذایی ناسالم و ناصحیح پیروی کنید و هر ماه دچار اضافه وزن شوید، سینه های شما به مرور زمان دوباره بزرگ می‌شوند و حالت افتاده پیدا می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید اندامی ایده‌آل داشته باشید حتما برنامه تغذیه خود را جدی بگیرید.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

چند هفته بعد از جراحی ممکن است همچنان احساس درد در قفسه سینه داشته باشید و نتوانید شانه ها و بازوهای خود را حرکت دهید. انجام ورزش های سبک در خانه می تواند درد شما را تا حدود زیادی کاهش دهد. اما بهتر است قبل از شروع ورزش حتما با پزشک خود مشورت کنید.
1 یا 2 هفته پس از جراحی، برای تسریع روند بهبود و جلوگیری از لخته شدن خون، می‌توانید ورزش های سبک مانند دویدن و پیاده روی را انجام دهید.

اقدامات قبل از عمل ماموپلاستی

  1. انتخاب یک جراح ماهر و حاذق در زمینه جراحی های زیبایی سینه
  2. انجام تمام آزمایشات لازم و تجویز شده توسط پزشک
  3. قطع مصرف داروهای ضد انعقاد خون و رقیق کننده مانند آسپرین
  4. خودداری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی از یک الی دو ماه قبل از جراحی
  5. منع مصرف خوراکی و نوشیدنی از 8 ساعت قبل از جراحی
  6. استحمام قبل از جراحی

عمل ماموپلاستی چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمانی که این عمل به طول می‌انجامد به عوامل مختلف و وضعیت بیمار بستگی دارد، اما به طور معمول 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد.

چه کسانی می‌توانند ماموپلاستی انجام دهند؟

  • افرادی که سینه‌های بزرگی دارند و این موضوع باعث بروز مشکلاتی در زیبایی و سلامت آن‌ها شده است.
  • افرادی که سینه‌های آن‌ها در اثر شیردهی و یا افزایش سن دچار افتادگی شده است.
  • افرادی که دچار عدم تقارن در سینه‌های خود هستند نیز می‌توانند عمل ماموپلاستی را برای رفع این مشکل انجام دهند.
  • این جراحی به افرادی که دچار بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی بیش از حد و یا هرگونه بیماری درگیر در ناحیه سینه باشند، توصیه نمی‌شود.

آیا بارداری بعد از ماموپلاستی امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که ذهن بیشتر مراجعین را به خود درگیر می‌کند، امکان پذیر بودن بارداری بعد از عمل ماموپلاستی می‌باشد. به طور کلی ماموپلاستی تاثیری بر بارداری ندارد؛ اما اگر پیش از بارداری این جراحی را انجام دهید، ممکن است به دلیل تغییرات و افزایش وزن و حجمی که بر اثر بارداری رخ می‌دهد نتیجه عمل ماموپلاستی شما متفاوت شود. بهتر است این عمل را به بعد از بارداری و شیردهی خود موکول نمایید.

آیا عمل ماموپلاستی بر شیردهی تاثیرگذار است؟

در کوچک کردن سینه به روش ماموپلاستی تلاش می‌شود بخشی از بافت سینه دست نخورده باقی بماند تا امکان شیردهی بعد از عمل ماموپلاستی وجود داشته باشد. اما اینکه امکان شیردهی وجود دارد خیر و یا مقدار شیری که می‌تواند تولید شود چقدر است، به میزان آسیبی که به اعصاب سینه پس از جراحی وارد شده است بستگی دارد. آسیب دیدن اعصاب سینه، تولید هورمون‌های پرولاکتین و اکسی توسین (هورمون‌هایی که در تولید شیر نقش دارند) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیردهی بعد از عمل ماموپلاستی

از چه سنی می‌توان ماموپلاستی انجام داد؟

بهترین زمان برای انجام ماموپلاستی پس از 18 سالگی و تکمیل شدن رشد سینه‌هاست. 

تفاوت ماموپلاستی و پروتز سینه

همانطور که گفته شد، ماموپلاستی عملی کاهشی و ترمیمی است و به منظور کوچک کردن سایز سینه‌ها و یا تغییر در ظاهر آن انجام می‌شود. اما پروتز سینه در اصل تغییر سایز و حجم سینه به صورت افزایشی است.

تفاوت ماموپلاستی و ماستوپکسی (لیفت سینه)

ماستوپکسی (Mastopexy) اصطلاحی پزشکی است که به معنای لیفت سینه می‌باشد. در اثر افزایش سن و یا شیردهی خاصیت ارتجاعی و استحکام بافت سینه‌ها کاهش پیدا کرده و دچار افتادگی می‌شوند. این عمل برای بالا بردن سینه و سفت کردن آن (به اصطلاح لیفت سینه) انجام می‌شود و با ماموپلاستی که برای کاهش سایز سینه انجام می‌شود متفاوت است. بسیاری از افراد می‌توانند به صورت ترکیبی این دو جراحی را انجام دهند.

آیا ماموپلاستی موجب سرطان سینه می‌شود؟

عمل ماموپلاستی نه تنها موجب سرطان سینه نمی‌شود، بلکه ریسک ابتلا به این سرطان را نیز با حذف بافت‌های چربی اضافی کاهش می‌دهد. همچنین با کوچک‌تر شدن سایز سینه، معاینات و تشخیص سرطان نیز راحت‌تر می‌شود.

مراقبت‌ها و اقدامات مهمی که پیش از عمل ماموپلاستی باید انجام شوند.

  • در ابتدا باید پزشک یا جراح متخصص و باتجربه براساس ملاک‌های مورد نظر خود انتخاب نمایید.
  • در جلسه مشاوره پزشک سوابق پزشکی و داروهای مصرفی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از سلامت عمومی شما اطمینان پیدا کند.
  • پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و نیاز است پیش از عمل ماموگرافی انجام دهید.
  • از مصرف داروهایی که در روند انعقاد خون مشکل ایجاد می‌کنند مانند آسپرین و  ویتامین E اجتناب کنید. 
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به مدت دو هفته پیش از عمل بپرهیزید.
  • شب قبل از عمل استحمام کرده و به مدت 8 ساعت قبل از انجام جراحی از خوردن و نوشیدن هر نوع مواد غذایی و مایعات خودداری نمایید.
  • حتما قبل از روز جراحی خود آزمایش‌های لازم را انجام داده و نتیجه آن را در روز جراحی در اختیار جراح خود قرار دهید.

لاغری بعد از ماموپلاستی

پس از انجام ماموپلاستی، شما می‌توانید برای لاغری قسمت‌های دیگر بدن خود نیز با ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی و یا با روش‌های کانتورینگ بدن مانند تامی‌تاک، لیپوساکشن، CoolSculpting ELITE و SculpSure اقدام نمایید. 

بهترین جراح ماموپلاستی در کرج

افرادی که دارای سینه های بسیار بزرگی هستند، برای خلاص شدن از شر کمردرد یا گردن درد و داشتن ظاهری زیباتر به عمل ماموپلاستی در کرج روی می‌آورند. اگر تصمیم به انجام جراحی ماموپلاستی دارید و می‌خواهید نزد بهترین جراح ماموپلاستی در کرج، این جراحی را انجام دهید همین حالا با شماره تماس مندرج در سایت تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن یک وقت مشاوره برای شما نزد دکتر بلال دلشاد تنظیم شود.

بهترین جراح سینه پیش از عمل ماموپلاستی باید چه مواردی را بررسی کند؟

  • پرونده پزشکی و سلامت عمومی بیمار
  • توجه به خواسته ها و انتظارات بیمار
  • ارائه توضیحاتی در خصوص روند جراحی
  • آموزش نحوه مراقبت از محل جراحی
  • انجام معاینات فیزیکی

چه زمانی باید انجام عمل ماموپلاستی را به تعویق بیندازید؟

بانوان عزیز مهمترین مواردی را که باید در خصوص انجام این جراحی در نظر داشته باشند، در خصوص زندگی آینده و بارداری است. ممکن است بعد از انجام این جراحی و بارداری کمی پروسه شیردهی بعد از ماموپلاستی چالش برانگیز شود. البته تکنیک های جدید و به روز جراحان ماهر در بروز این عارضه جلوگیری می‌کند اما به هر حال باید این احتمال را در نظر داشت.

مورد بعدی تصمیم برای کاهش وزن است. افرادی که می‌خواهند به صورت جدی ورزش کنند و رژیم غذایی سختی رعایت کنند ابتدا وزن خود را ثابت نگه داشته و بعد اقدام به انجام جراحی نمایند.
در صورتی که وزن ثابتی ندارید و می‌خواهید باردار شوید حتما انجام عمل ماموپلاستی را به تعویق بیاندازید.

زمان مناسب برای انجام عمل ماموپلاستی

عوامل موثر بر هزینه ماموپلاستی

هزینه‌های جراحی ماموپلاستی مقدار ثابتی ندارند و فاکتورهای بسیاری در تعیین آن تاثیرگذارند. این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

  • اندازه سینه و میزان تغییرات
  • محل مطب یا بیمارستان
  • تجربه و مهارت جراح
  • تعداد و هزینه داروها
  • انجام عمل‌های جانبی در کنار ماموپلاستی مانند ماستوپکسی

همانطور که در این متن به آن اشاره شد، ماموپلاستی یکی از کاربردی‌ترین عمل‌های زیبایی و ترمیمی در زمینه کاهش حجم و اصلاح ظاهر سینه‌ها به شمار می‌رود. این عمل با مزایای بسیاری که دارد می‌تواند زندگی  فعالیت‌های روزمره فرد را بهبود ببخشد  دردهای ناشی از بزرگی سایز سینه‌های فرد را کاهش دهد.

در این مقاله به نکات بسیار مهمی درباره مراقبت‌های پس از انجام عمل ماموپلاستی اشاره شد که با رعایت آن‌ها می‌توانید بهترین نتیجه را از این عمل زیبایی بدست آورید. برای دریافت مشاوره از دکتر بلال دلشاد که یکی از بهترین پزشک جراح ماموپلاستی در کرج می‌باشد، در زمینه عمل ماموپلاستی می‌توانید با شماره تلفن مندرج در سایت تماس بگیرید.


  • چه افرادی برای انجام عمل ماموپلاستی مناسب هستند؟

    برخی افراد به دلیل بزرگ بودن بیش از اندازه سینه ها دچار مشکلاتی نظیر کاهش اعتماد به نفس، شانه درد، گردن درد و مواردی از این قبیل می‌شوند که بهترین گزینه برای این افراد انجام عمل ماموپلاستی کاهشی در کرج توسط دکتر بلال دلشاد می‌باشد. افرادی که از سن بلوغ گذر کرده‌اند و سینه هایشان نمودار رشد خود را تکمیل کرده است نیز برای انجام این عمل مناسب هستند.

  • آیا انجام عمل ماموپلاستی موجب بروز سرطان سینه می‌شود؟

    بسیاری از افراد فکر می‌کنند که انجام این جراحی سرطان زا خواهد بود در صورتی که به دلیل کاهش بافت سینه این جراحی تا حدودی از بروز سرطان نیز جلوگیری می‌کند. از طرفی کوچک کردن سینه موجب راحت تر کردن معاینات و تشخیصات پزشکی نسبت به سرطان سینه می‌شود که این ویژگی در درمان سرطان سینه نیز نقش موثری خواهد داشت.

  • بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم و چی نخوریم؟

    افراد بعد از عمل ماموپلاستی باید از خوردن غذاهای چرب، پرنمک و پر ادویه پرهیز کنند چرا که وجود نمک سبب باقی ماندن آب در بدن شده و میزان تورم محل جراحی را افزایش می‌دهد. بهتر است بیمار پس از عمل ماموپلاستی، آب و مایعات زیادی مصرف کند تا میزان هیدراته شدن بدن را بالا برده و در تسریع روند بهبودی تاثیرگذار باشد.

  • سن مناسب عمل ماموپلاستی چه سنی است؟

    انجام عمل ماموپلاستی به منظور زیبایی سینه محدودیت سنی ندارد و افراد بالای هجده سال می‌توانند این جراحی را انجام دهند. اما بهتر است افراد پس از پایان دوره بلوغ و رشد کامل سینه ها دست به انجام این جراحی بزنند.

  • تا چه زمانی بعد از عمل ماموپلاستی نمی‌توان ورزش کرد؟

    بعد از گذشت چهار هفته، بیماران می‌توانند حرکات ورزشی ساده و سبک مثل دوچرخه سواری یا پیاده‌روی را آغاز کنند و در هفته های پنجم و ششم شدت ورزش را بیشتر کنند. بعد از بهبودی کامل انجام ورزش های تخصصی تر مانعی ندارد.

  • آیا عمل ماموپلاستی تأثیری بر تغییرات هورمونی می‌گذارد؟

    ماموپلاستی تأثیری بر روی تغییرات هورمونی دوره بلوغ نمی‌گذارد، چرا که این جراحی معمولا بعد از رشد کامل سینه‌ها انجام می‌شود.

  • عمل ماموپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

    کاملا بستگی به شرایط بیمار دارد اما معمولاً این عمل حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. در برخی شرایط ممکن است بیمار در دو جلسه جراحی شود.

  • تأثیر سیگار بر روی عمل ماموپلاستی چیست؟

    مصرف دخانیات و الکل باعث اختلال در گردش خون بدن شده و باید از دو ماه پیش از عمل، مصرف دخانیات و الکل را متوقف کرد. در صورتی که این امر انجام نشود عفونت و سیاه شدن نوک پستان به وجود می‌آید و خطرات زیادی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید