علت تورم سینه چیست

تورم سینه

تورم سینه یکی از شکایات بیماران به جراح پستان در کرج است. ایجاد چنین عارضه‌ای دلایل مختلف زیادی دارد که برخی از آنها طبیعی است.

مواردی از جمله چرخه قاعدگی، یائسگی یا بارداری از دلایل طبیعی ایجاد تورم سینه هستند. در ادامه این مقاله به تمامی موارد طبیعی و دیگر مشکلات جدی که باعث ایجاد تورم می‌شود، می‌پردازیم.

تورم سینه چه علائمی دارد

سینه‌ها در اندازه و شکل‌های متفاوتی هستند. عوامل زیادی می‌تواند در تغییرات سینه نقش داشته باشد و در اغلب مواقع موارد طبیعی در ایجاد تغییرات نقش دارند. در ادامه علائمی‌ که به دنبال تورم سینه احساس می‌کنید را برای شما ذکر خواهیم کرد.

از علائم تورم می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

• حساسیت یا درد
  • نمایان شدن رگ‌های سینه
  • احساس درد در سینه
  • احساس سنگینی
  • تغییر در بافت پوست سینه
  • بزرگ شدن سینه (به‌خصوص اگر در یک طرف باشد)
  • خارش

دیگر علائم جدی تورم سینه

در صورت احساس تورم یا توده در سینه باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

• ایجاد یک توده جدید و ثابت در سینه، به‌خصوص توده‌ای که با چرخه قاعدگی هیچ تغییری نکند.
  • زمانی که نوک سینه ترک می‌خورد یا دچار خشکی بیش از حد می‌شود.
  • زمانی که تغییر در رنگ نوک پستان یا اطراف نوک پستان مشاهده می‌کنید.
  • شاهد تغییراتی در بافت نوک پستان یا پوست سینه مانند چین و چروک، فرورفتگی یا ترشح غیر منتظره‌ای از نوک پستان هستید.

دلایل احتمالی تورم سینه

همانطور که گفتیم در اغلب مواقع تورم به دلایل طبیعی در بدن رخ می‌دهد و جای نگرانی نیست؛ با این حال عوامل جدی نیز در تورم سینه نقش دارند. در ادامه به همه این موارد برای تشخیص علت تورم سینه خواهیم پرداخت.

علائم تورم سینه

بارداری

سینه به تغییرات هورمون‌های استروژن و پروژسترون بسیار حساس است و وجود این هورمون در بدن خانم‌ها برای چرخه قاعدگی و سیستم تناسلی بسیار مهم و ضروری است.

قبل از شروع قاعدگی، سطح استروژن افزایش می‌یابد و باعث بزرگ شدن سینه‌ها و حفظ آب می‌شود. در نهایت چنین شرایطی تورم سینه و علائم مربوط به آن را به همراه دارد.

بارداری از جمله مواردی است که باعث تغییرات هورمونی و در نهایت تورم و حساسیت سینه می‌شود. علاوه بر این امکان تورم به دنبال عفونت و گرفتگی در شیردهی وجود دارد.

ماستیت

عفونت مجاری سینه به عنوان ماستیت پستان شناخته می‌شود. به دنبال ایجاد این عارضه، ترک خوردگی یا تاول‌هایی در سینه ایجاد می‌شود که ممکن است در نهایت باعث ایجاد رگه‌های قرمز روی سینه شود. التهاب ناشی از عفونت، درد و تورم را به دنبال دارد که در بین خانم‌های شیرده شیوع بسیار بالایی دارد.

گرفتگی

این حالت زمانی رخ می‌دهد که سینه‌ها بیش از حد شیر داشته باشند. در این مواقع سینه‌ها بزرگ شده و متورم می‌شوند و در نهایت به پوست فشار وارد خواهد شد. علاوه بر این، چنین شرایط منجر به سفتی و درد نیز می‌شود.

قاعدگی

دلایل هورمونی در زمان قاعدگی جزئی از فرایندهای طبیعی است که منجر به تورم سینه می‌شود.

یائسگی

سطح هورمون خانم‌ها قبل و در طول دوره‌های قاعدگی با نزدیک شدن به یائسگی و پس از آن دچار تغییراتی می‌شود. این تغییرات باعث تورم سینه ناشی از مایعات اضافی، افزایش میزان استروژن در مجاری سینه یا افزایش توده در سینه‌ها خواهد شد.

پریود

برخی از خانم‌ها به دلیل نوسانات هورمونی تغییرات واضحی را در بافت سینه تجربه می‌کنند. چنین تغییراتی به عنوان تغییرات فیبروکیستیک سینه شناخته می‌شوند و باعث ایجاد توده‌های متعدد، حساس و گاهی دردناک نیز خواهد شد.

تغییرات فیبروکیستیکی از توده‌های غیر سرطانی هستند که در اکثر مواقع قبل از چرخه قاعدگی یا در طول پریود ایجاد می‌شود.

رشد سینه

به این نکته توجه داشته باشید که بزرگ شدن سینه یا وجود توده در سینه، لزوما نشانه سرطان نیست. چندین نشانه مشخصی وجود که نشان دهنده توده بدخیم است و باید آنها را بشناسید.

نوع سرطانی

تورم یکی از علائم سرطان سینه است. برخی از انواع این بیماری باعث ایجاد توده سفت و به دنبال آن تورم می‌شود. همچنین این حالت رگ‌های لنفاوی را مسدود می‌کند که در تورم نقش دارد.

وجود هرگونه توده یا تورم سینه که همراه با ترک خوردگی نوک پستان، ترشح از نوک سینه یا سایر تغییرات نوک سینه باشد، حتما نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص دارد.

دلایل پزشکی

دلایل پزشکی تورم سینه‌ها گاهی مربوط به چنین مواردی باشد:

عفونت:

باکتری‌های موجود روی پوست می‌تواند وارد سینه و در نهایت تورم شود. معمولا باکتری از طریق شکاف در نوک پستان وارد می‌شود و بافت چربی را آلوده خواهد کرد.

بارداری و شیردهی

چند وضعیت موثر در ایجاد تورم سینه

سندرم پیس از قاعدگی

PMS یا سندرم پیش از قاعدگی به شرایطی مرتبط است که خانم‌ها درست قبل از شروع قاعدگی این حالت را تجربه می‌کنند.

علت دقیق ایجاد این سندرم مشخص نیست؛ اما با تغییرات سطح هورمون همراه است. افسردگی مداوم منجر به بدتر شدن علائم می‌شود و با سطح پایین سروتونین شیمیایی مغز همراه است که بر خلق و خو، الگوی خواب و هوس غذایی تاثیر می‌گذارد.

از علائم آن می‌توان به مواردی از جمله تحریک پذیری، بی خوابی، تغییرات خلقی، مشکل در تمرکز، احتباس مایعات، افزایش وزن، نفخ، ناراحتی شکم و حساسیت سینه اشاره کرد.

PMS معمولا در عرض یک یا دو روز پس از شروع قاعدگی برطرف می‌شود. در صورتی که علائم با فعالیت‌های روزانه شما تداخل داشته باشد، نیاز به بررسی از سوی پزشک خواهید داشت.

بارداری احتمالی

اولین علائم بارداری عقب افتادن قاعدگی است؛ اما بسیاری از خانم‌ها بلافاصله پس از لقاح این علائم را تجربه می‌کنند:

• خونریزی لانه گزینی پس از شش تا دوازده روز رخ می‌دهد، در واقع زمانی که تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم لانه گزینی می‌کند. چنین شرایطی منجر به گرفتگی خفیف همراه با خونریزی خفیف یا لکه بینی می‌شود.
  • خستگی و افزایش میل به خواب طی یک هفته رخ می‌دهد.
  • حساسیت و تورم سینه می‌تواند از یک تا دو هفته شروع شود.
  • حالت تهوع پس از دو تا هشت هفته رخ می‌دهد.

تجمع شیر در مجرا

اگر شیر سریع‌تر از خارج شدن در سینه تولید شود، باعث تجمع در مجرای سینه خواهد شد. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، بافت اطراف مجاری متورم و ملتهب می‌شود و در نهایت بر مجرا فشار آورده و باعث انسداد خواهد شد. با ادامه شیردهی و تخلیه سینه می‌توانید تا حد امکان این عارضه را برطرف کنید.

ماستالژیا

منظور از این مورد حساسیت یا درد سینه بدون علت واضح و مشخصی است. در اغلب مواقع این بیماری به عنوان بیماری خوش خیم شناخته می‌شود. خانم‌های ۳۵ تا ۵۰ ساله که قاعدگی را تجربه می‌کنند احساس درد را بیشتر تجربه می‌کنند. تغییرات فیبروکیستیک در این گروه سنی نیز رایج است.

قرص‌های ضد بارداری، هورمون درمانی، مصرف سویا و کافئین باعث حساسیت سینه در خانم‌ها در هر سنی می‌شود. عفونت سینه در ایجاد توده‌های دردناک نیز نقش دارد.