X
اینستاگرام دکتر دلشاد
فرم درخواست
Loading...

در صورت نیاز به مشاوره میتوانید شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما در کمترین زمان با شما تماس بگیرند

چه ساعتی با شما تماس بگیریم؟

کلسیفیکاسیون سینه چیست و چه علائمی‌دارد

09057734032 نوبت دهی
کلسیفیکاسیون سینه چیست و چه علائمی‌دارد

کلسیفیکاسیون سینه از رسوبات کلسیمی است که در بافت پستان ایجاد می‌شود. این عارضه بسیار شایع است و در اغلب مواقع در ماموگرافی مشاهده می‌شود.

دکتر بلال دلشاد
دکتر بلال دلشاد

کلسیفیکاسیون سینه از رسوبات کلسیمی است که در بافت پستان ایجاد می‌شود. این عارضه بسیار شایع است و در اغلب مواقع در ماموگرافی مشاهده می‌شود.

با وجود اینکه این عارضه خوش خیم یا غیر سرطانی است؛ اما گاهی می‌تواند نشان‌دهنده این مسئله باشد که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستید. 

با انجام ماموگرافی می‌توانید تغییرات پیش سرطانی را تشخیص دهید و درمان زودهنگام را نیز آغاز کنید.

منظور از کلسیفیکاسیون سینه چیست

این عارضه رسوبات کلسیمی‌ در بافت پستان است. معمولا دردی ندارند و انقدری ریز است که با انگشتان دست قابل لمس نیست؛ بنابراین متوجه وجود آنها در سینه نمی‌شوید، مگر اینکه در ماموگرافی مشاهده شود.

ماموگرافی اشعه ایکس با دوز پایین است که چنین موارد غیر طبیعی در بافت پستان را نشان می‌دهد. با وجود اینکه کلسیفیکاسیون سینه معمولا خطری ندارد؛ اما گاهی نشانه اولیه رشد سلول‌های غیر طبیعی در بافت سینه است.

اندازه، شکل و… در سینه نشان می‌دهد که آیا وضعیتی غیر سرطانی است یا نشان از سرطانی شدن آن را در آینده می‌دهد.

انواع کلسیفیکاسیون سینه

این عارضه دو نوع دارد که در ماموگرافی متفاوت ظاهر می‌شوند:

سرطان سینه

ماکروکلسیفیکاسیون

این مورد به صورت لکه‌های سفید بزرگ ظاهر می‌شوند که به‌طور تصادفی در سراسر سینه پراکنده شده‌اند. این مورد از رایج‌ترین نوع کلسیفیکاسیون در بافت سینه است. ماکروکلسفیکاسیون‌ها معمولا خوش خیم هستند و معمولا نیازی به تصویربرداری در آینده ندارد.

میکروکلسیفیکاسیون‌ها

این مورد نیز به صورت لکه‌های کوچک ظاهر می‌شوند. این نوع معمولا به صورت پراکنده است یا گاهی به شکل گروهی یا لکه‌هایی در یک خط ظاهر می‌شوند. میکروکلسیفیکاسیون معمولا خوش خیم است، اما بیشتر از نوع قبلی احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. 

اگر پزشک شما این مورد را در ماموگرافی مشاهده کند ممکن است آزمایشات بیشتری برای بررسی سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی از بیمار درخواست کند. این عارضه در افراد بالای ۵۰ سال بسیار شایع است.

کلسیفیکاسیون سینه چه علائمی‌ دارد؟

در اغلب مواقع علائمی ایجاد نمی‌کند و به قدری کوچک است که در معاینات سینه احساس نمی‌شود. تنها زمانی که ماموگرافی انجام می‌دهید متوجه آن خواهید شد.

علت ایجاد کلسیفیکاسیون سینه چیست

محققان علت ایجاد این عارضه را نمی‌دانند؛ اما چندین دلایل احتمالی را در نظر گرفته‌اند. در واقع رسوبات کلسیم به دنبال فرآیندهای مختلفی که بر بافت سینه تاثیر می‌گذارد، تشکیل می‌شود.

کلسیفیکاسیون خوش خیم سینه با چنین مواردی مرتبط است:

  • آسیب به سینه
  • کیست سینه
  • عفونت‌های سینه
  • توده‌های خوش خیم سینه مانند فیبرو آدنوم
  • اکتازی مجرای پستانی
  • سرخرگ‌های قدیمی در سینه
  • سابقه جراحی سینه
  • سابقه درمان سرطان سینه

کلسیفیکاسیون‌های سرطانی سینه مرتبط به کارسینوم مجرای درجا (DCIS) است. DCIS نوع غیر تهاجمی سرطان سینه است که در مجاری شیر شکل می‌گیرد.

منظور از غیر تهاجمی به این معنی است که سرطان فراتر از مجاری شیر گسترش نیافته است. شاید به دلیل نام این بیماری بسیاری از افراد تصور کنند که مصرف زیاد کلسیم در رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌های کلسیم باعث ایجاد این بیماری می‌شود؛ اما اینطور نیست.

میکروکلسیفیکاسیون‌ها

تشخیص چگونه است

اکثر کلسیفیکاسیون‌های سینه خوش خیم هستند و نیازی به بررسی‌های بیشتر ندارند. با این حال برخی مواقع می‌تواند نشانه‌های غیر طبیعی داشته باشد که نیاز به آزمایش‌های بیشتری خواهد داشت.

در واقع این مورد نیز می‌تواند همانند موارد طبیعی ظاهرا بدون مشکل به نظر برسد. به‌طور مثال اگر در ماموگرافی مشاهده کنند که مجموعه فشرده از کلسیفیکاسیون یا لکه‌های کوچک سفید در یک خط باشد، رادیولوژیست ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای رد بیماری سرطان به بیمار توصیه کند.

ماموگرافی تشخیصی

این مورد برای غربالگری انجام می‌شود. ممکن است تصاویری از قسمت آسیب‌دیده سینه از زوایای مختلف گرفته شود تا رادیولوژیست بررسی دقیق داشته باشد. 

این مورد معمولا از اولین آزمایشاتی است که برای کسب اطلاعات بیشتر به بیماران پیشنهاد داده می‌شود.

بیوپسی

در اغلب مواقع بیوپسی برای تعیین علت رسوبات کلسیم مورد نیاز بوده و روشی کم تهاجمی است و از تصاویر ماموگرافی برای کمک به هدایت بیوپسی استفاده می‌کنند. بخش بسیار کوچکی از پستان در ناحیه کلسیفیکاسیون‌ها به جهت بررسی آن ناحیه خارج می‌شود.

نحوه درمان 

همانطور که گفتیم در اغلب مواقع این عارضه خوش خیم بوده و نیازی به درمان ندارد. طی معاینات، تصاویر قبلی با جدید مقایسه می‌شود تا متوجه شوند که آیا کلسیفیکاسیون تغییر کرده است یا خیر.

اگر یک یا چند آزمایش نشان دهد که این عارضه غیر طبیعی بوده یا نشانه سرطان است، می‌بایست برای درمان تخصصی به متخصص جراح پستان دکتر بلال دلشاد مراجعه کنید.

گزینه‌های درمانی که در این مواقع برای افراد در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

  • تحت نظر پزشک برای بررسی هرگونه تغییرات جدی
  • برداشتن بخشی یا کل بافت سینه
  • درمان دارویی هدفمند
  • شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی

آیا کلسیفیکاسیون سینه باید برداشته شود؟

همیشه نیازی به خارج کردن آن نیست. رسوبات کلسیم هنگام تقسیم و رشد سلول‌ها تشکیل می‌شوند. این مورد به تنهایی ضرری برای افراد ندارد.

تنها زمانی باید نگران آن بود که کلسیفیکاسیون رشد و تقسیم سلول‌های غیر عادی مانند سلول‌های پیش سرطانی یا سرطانی داشته باشد. در این صورت سلول‌های سرطانی باید حذف شوند.

آیا این رسوبات منجر به سرطان سینه می‌شود؟

میکروکلسیفیکاسیون‌ها گاهی می‌تواند نشانه بیماری سرطان باشد؛ اما همیشه اینطور نیست، به‌طور کلی به عنوان بیماری خوش‌خیم شناخته می‌شوند. به محض اینکه این عارضه تشخیص داده شود، بخشی از پرونده پزشکی شما تشکیل می‌شود.

رادیولوژیست که اشعه ایکس را مورد بررسی قرار می‌دهد، تفاوت‌هایی را که نشان‌دهنده تغییرات پیش سرطانی است، یادداشت می‌کند تا در صورت نیاز آزمایش‌ها و درمان‌های بیشتری را دریافت کنید. تشخیص زودهنگام می‌تواند از بیماری سرطان جلوگیری کند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید